Manusia tidak boleh
hidup tanpa ilmu. Ilmu mendorong kehidupan manusia dari sekecil-kecil
hinggalah kepada sebesar-besar perkara. Untuk menikmati makanan pun
perlu kepada ilmu, iaitu bagaimana untuk mengetahui sama ada sesuatu itu
boleh dimakan atau tidak, menyuapkan makanan ke mulut dan mengunyahnya
sehingga lumat, dan seterusnya menelan makanan tersebut tanpa ragu-ragu
apabila sudah diyakini berdasarkan ilmu bahawa makanan tersebut tidak
memudaratkan. Apatah lagi dalam sesuatu perkara yang menentukan halatuju
manusia, ilmu amat diperlukan untuk mengetahui tentang falsafah,
prinsip dan matlamat kehidupan di atas dunia ini.
Ilmu
ialah pengetahuan sebenar terhadap sesuatu perkara. Seseorang yang
berilmu akan mencapai kecemerlangan dalam kehidupan di dunia dan di
akhirat. Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu kerana
dengan ilmulah manusia dapat mengenal penciptanya iaitu Allah. Di
samping itu, ilmu dapat membantu manusia untuk menunaikan tanggungjawab
sebagai khalifah yang menegakkan agama dan memakmurkan dunia. Justeru,
Imam Syafei telah berkata: "sesiapa yang berkehendakkan dunia, dia
mestilah mempunyai ilmu, sesiapa yang berkehendakkan akhirat, dia
mestilah mempunyai ilmu, dan sesiapa yang berkehendakkan kedua-duanya
iaitu dunia dan akhirat, maka hendaklah dia mempunyai ilmu".
Islam
memerangi kejahilan. Oleh itu, umat Islam diperintahkan agar mencari
ilmu. Rasulullah saw telah bersabda dalam sebuah hadis yang telah
diriwayatkan oleh Ibnu Majah bermaksud: "Menuntut ilmu diwajibkan kepada setiap muslim".
Dalam buku 'Malamih al-Mujtama' al-Muslim', Prof Dr Yusuf al-Qaradawi
telah menyatakan bahawa para ulama' Islam telah bersepakat bahawa
menuntut ilmu itu wajib kepada setiap individu sama ada lelaki atau
wanita, dan ilmu yang wajib dituntut itu merangkumi ilmu fardhu ain dan
ilmu fardhu kifayah.
Islam
yang merupakan agama yang bertepatan dengan fitrah manusia, tidak
pernah mengabaikan aspek ilmu walaupun sekelumit. Sehubungan dengan itu,
sejak dari mula kedatangan Islam lagi, persoalan ilmu diberi penekanan dengan begitu serius. Budaya ilmu diterapkan dalam masyarakat Arab yang sebelumnya jauh tersimpang daripada jalan kebenaran.
Ketika
Islam dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w, masyarakat pada waktu itu berada
dalam kegelapan. Lalu, dengan cahaya ilmu Islam, masyarakat Arab mulai
nampak kebenaran yang dicari-cari. Lantas ilmu pengetahuan mula mendapat
tempat dengan begitu pesat di kalangan mereka apabila datangnya hidayah
Islam kepada mereka.
Sebagaimanan yang diketahui, sebelum datangnya Islam, masyarakat Arab dikenali sebagai masyarakat ‘jahiliyyah’. Jahiliiyyah
berasal daripada kata akar ‘jahala’ dan kata terbitan ‘jahlun’ atau
‘jahalatun’ yang bererti bodoh dan sesat ( al-Mu'jam al-Wasit, halaman
143). Pengertian zaman Jahiliyyah mengikut sejarawan Islam ialah zaman
yang penuh kegelapan, kejahilan dan kebodohan di samping jahil dalam
ilmu pengetahuan kerana tidak tahu membaca dan menulis. Namun, pandangan
yang lebih tepat bagi jahiliyyah ialah zaman yang tidak mempunyai
peraturan hidup dan tidak mempunyai agama yang sah di sisi tuhan. (Rujuk
buku Tamadun Islam oleh Mohd Sukki Othman & Wan Muhammad, cetakan
tahun 2001, Penerbit Pustaka Sarjana, halaman 14).
Islam
datang dengan mengubah segala-galanya pada masyarakat Arab. Ilmu
pengetahuan merupakan asas terpenting dalam pembinaan masyarakat.
Buktinya ialah ayat yang pertama diwahyukan kepada Rasulullah saw
menekankan kepentingan ilmu pengetahuan dan pendidikan. Firman Allah
bermaksud: “Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan.
Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah dan
Tuhanmulah yang paling pemurah yang mengajar (manusia) dengan
perantaraan kalam. Dia mengajar manusia apa-apa yang tidak diketahui
oleh mereka” (al-‘Alaq 1-5).
Jelasnya
daripada ayat al-Quran yang pertama diturunkan ini iaitu yang
diturunkan pada 17 Ramadhan tahun 610 Masihi, Allah s.w.t menghendaki
manusia membaca, dan pembacaan itu merupakan pintu kepada memperoleh
ilmu. Al-Quran itu sendiri merupakan kitab ilmu, dan al-Quran telah
menjadikan ilmu sebagai kayu pengukur kepada kelebihanan seseorang
manusia di atas dunia ini. Allah s.w.t. berfirman dalam al-Quran
bermaksud: "Katakanlah; adakah sama orang yang mengetahui (berilmu), dengan orang yang tidak mengetahui (tidak berilmu)".
Untuk
menekankan kepentingan ilmu, Islam memberikan pengiktirafan tertinggi
kepada ilmuwan dan merendahkan orang yang jahil atau yang
mengikut-ngikut tanpa berfikir dan berlandaskan ilmu pengetahuan. Orang
berilmu telah disebut selari dengan para malaikat sebagaimana firman
Allah dalam Surah Ali Imran ayat 18 yang bermaksud: "Allah menyatakan
bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Dia, yang mentadbir
dengan penuh keadilan, Para malaikat dan orang yang berilmu juga
menyatakan yang demikian…". Dalam ayat yang lain iaitu dalam Surah al-Mujadalah ayat 11, Allah berfirman yang bermaksud: "…Allah meninggikan orang yang beriman di antara kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan dengan beberapa darjat…"
Penekanan
Islam terhadap ilmu telah berjaya melahirkan ilmuwan Islam yang unggul
dalam pelbagai bidang seperti agama, falsafah, perubatan, astronomi,
sejarah dan kajian masyarakat, matematik dan lain-lain, yang sekaligus
telah memberikan sumbangan yang besar kepada kemajuan manusia.
Dengan
pencapaian ilmu yang tinggi, tamadun Islam berkembang dengan begitu
pesat. Mengikut pengamatan Franz Rosenthal dalam bukunya, Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam, tamadun Islam didirikan oleh ilmu (characterized by knowledge). Pendidikan merupakan kewajipan keagamaan tertinggi yang berlaku di rumah, masjid, madrasah, perpustakaan, hospital, zawiyah
golongan sufi, malah di pasar. Sesungguhnya dalam Islam pemisahan yang
dikenali pada zaman ini sebagai pendidikan formal, informal dan
non-formal tidak wujud kerana semua bentuk pendidikan adalah ibadat.
Imam Abu Hanifah yang merupakan seorang peniaga kain yang amat berjaya,
kerap melakukan perbincangan tentang masalah ilmu dan perundangan di
kedainya.
Dalam
Islam, ilmu hendaklah dituntut sejak 'dari dalam buaian hinggalah ke
liang lahad'. Apabila seseorang bayi dilahirkan, dia segera
diperdengarkan dengan ilmu iaitu suara azan pada telinga kanannya dan
iqamat pada telinga kirinya. Amalan ini sebenarnya menegaskan hakikat
bahawa roh dalam bayi perlu "digerakkan" dan "diperingatkan" tentang
perkara yang memang telah diketahuinya di alam rohani. Apabila seseorang
individu muslim akan meninggal dunia, dia akan diperingatkan lagi
tentang Allah s.w.t seperti yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.: "Ajarkan orang yang akan meninggal dunia di kalangan kamu dengan ucapan Lailahaillallah".
Kisah
Abu Rayhan al-Biruni seorang ahli sains, ahli perundangan dan
perbandingan agama yang ulung, menunjukkan bagaimana penghayatan
terhadap ilmu itu berlaku. Al-Biruni ketika sakit tenat masih mendesak
seorang sahabat yang menziarahnya, tentang jawapan kepada satu persoalan
fekah. Sahabatnya, dengan nada kasihan bertanya al-Biruni apakah
masanya sesuai untuk membangkitkan persoalan itu. Al-Biruni menjawab
dengan tegas bahawa beliau tidak mahu meninggalkan alam fana ini dalam
keadaan jahil tentang penyelesaian terhadap persoalan tersebut.
Sehubungan
dengan itu, semangat ilmu yang diasaskan oleh Islam mestilah disemai
dalam diri setiap individu muslim. Kemiskinan, kecatatan dan keadaan
persekitaran yang tidak stabil bukanlah alasan untuk gagal mencapai
kecemerlangan ilmu. Imam Syafei walaupun merupakan seorang anak yatim
dan miskin, telah berjaya menghafaz al-Qur'an ketika berumur tujuh
tahun, dan menghafaz pula kitab fekah Imam Malik ketika berumur 10
tahun.
Syeikhul Islam Ibn Taymiyah yang
dilahirkan ketika keadaan politik umat Islam kacau bilau di bawah
keganasan Mongol dan Perang Salib, tetap mengutamakan ilmu dalam
kehidupannya. Beliau mempelajari al-Quran, hadis, fekah, matematik,
sejarah, sastera, ilmu kalam, falsafah dan sebagainya dalam suasana yang
sukar.
Kesenangan hidup juga tidak harus memanjakan diri seseorang untuk menjadi malas menimba ilmu. Ibn
Hazm yang dilahirkan di Cordova, dan Ibn Khaldun yang dilahirkan di
Tunis merupakan contoh penuntut ilmu yang tekun walau berada dalam
persekitaran keluarga yang berada, berpendidikan dan berpengaruh.
Al-Jahiz
seorang yang berbangsa Negro, penjual roti dan ikan, mencapai
ketinggian ilmunya bukan sekadar dengan cara menghadiri kuliah sahaja,
bahkan dengan cara berdamping dengan para ilmuwan dan cendekiawan di
Mirdad, sebuah kawasan terbuka di pinggir Basra. Al-Jahiz juga sering mengunjungi masjid dan mempelajari hal-hal yang bermanfaat di sana. Kisah kematian beliau mencerminkan kehidupannya yang cintakan ilmu pengetahuan. Beliau yang lumpuh tubuh badannya mati tertindih oleh buku-buku yang selalu berada di sampingnya.
Budaya
ilmu yang diberi penekanan oleh Islam, sewajarnya kembali diambil
perhatian serius oleh umat Islam di zaman ini. Setiap individu muslim
sepatutnya sudah mempersiapkan diri sama ada dari sudut fizikal mahupun
mental untuk mendalami ilmu merangkumi ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu
kifayah. Amat malang sekali sekiranya umat Islam lebih selesa dengan
konsep taqlid dengan mengabaikan kewajipan mendalami ilmu sedangkan agama Islam yang mulia ini merupakan agama ilmu!.
0 Response to "Ilmu"
Post a Comment
Boleh Berkomentar Tetapi Yang Positif